Nabi yang masih hidup dan tetap diberi riziqidari khazanah Allah swt.
Mereka adalah golongan yang dikhususkan oleh Allah swt.
2 Nabi Ada dibumi yaitu nabi Khidr dan Nabi ilyas a.s.
Ditempatkan di bagian bumi yang khusus yang Allah yang maha tahu yang mengetahuitempat itu
2 Nabi ada di langit yaitu nabi isa dan nabi idris a.s.
Ditempatkan di bagian langit yang khusus yang Allah yang maha tahu yang mengetahuitempat itu.
Untuk menjelaskan hal ini, kami jelaskan 5 peringkat hayah (kehidupan)
Satu pandangan Bediuzzaman Said Nursi di dalam Maktubat, al-Maktub al-Awwal, darikoleksi Rasail al-Nur. Nursi menjawab satu soalan
…
adakah Sayyidina Khidr masih
hidup?Nursi menjawab ya
…
kerana
‘
hayah
’
itu 5 peringkat. Nabi Khidr di peringkat kedua.
5 Peringkat itu ialah:
1. Kehidupan kita sekarang yang banyak terikat pada masa dan tempat.
2.
Kehidupan Sayyidina Khidr dan Sayyidina Ilyas
. Mereka mempunyai sedikitkebebasan dari ikatan seperti kita. Mereka boleh berada di byak tempat dalam satu masa.boleh makan dan minum bila mereka mahu. Para Awliya
’
dan ahli kasyaf telah
meriwayatkan secara mutawatir akan wujudnya
‘
hayah
’
di peringkat ini. Sehingga di
dalam maqam
‘
walayah
’
ada dinamakan maqam Khidr.
3.
Peringkat ketiga ini seperti kehidupan Nabi Idris dan Nabi Isa.
Nursi kata,peringkat ini kehidupan nurani yang menghampiri hayah malaikat.4.
Peringkat ini pula
…
ialah kehidupan para syuhada
’
. Mereka tidak mati, tetapimereka hidup seperti disebut dalam al-Qur
’
an. Ustaz Nursi sendiri pernah musyahadah
peringkat kehidupan ini.
5.Dan yang tingkat Hayah ini atau kehidupan rohani sekalian ahli kubur yangmeninggal
Wallahhua
’
lam. Subhanaka la
‘
ilma lana innaka antal
‘
alimul hakim
Berikut ini kami nukilkan kisahnya :
. Perihal Nabi Khidr
‘
alaihi salam.
Bukhari, Ibn al-Mandah, Abu Bakar al-Arabi, Abu Ya
’
la, Ibn al
-Farra
’
, Ibrahim al
-Harbidan lain-lain berpendapat, Nabi Khidir a.s. tidak lagi hidup dengan jasadnya, ia telahwafat. Yang masih tetap hidup adalah ruhnya saja, iaitu sebagaimana firman Allah:
ﺎ
ó
ﻣ
ó æ
ﺎ
ó
ﻨ
ú
ﻠ
ó
ﻌ
ó
ﺟ
ò
ﺮ
ó
ﺸ
ó
ﺒ
ö
ﻟ
ﻦﱢ ﻣ
ó
ﻚ
ö
ﻠ
ú
ﺒ
ó
ﻗ
ó
ﺪ
ú
ﻠ
õ
ﺨ
ú
ﻟ
Ç
ä ö
ﺈ
ó
ﻓ
ó Ã
ﱠﺖﱢ ﻣ
õ
ﻢ
õ
ﮭ
ó
ﻓ
ó ä æ õ
ﺪ
ö
ﻟﺎ
ó
ﺨ
ú
ﻟ
Ç
“
Kami tidak menjadikan seorang pun sebelum engkau (hai Nabi), hidup kekal abadi
.
”
(al-Anbiya
’
: 34)
Hadith marfu
’
dari Ibn Umar dan Jabir (r.a.) menyatakan:
“
Setelah lewat seratus tahun, tidak seorang pun yang sekarang masih hidup di mukabumi
.
”
Ibn al-
Š
alah, al
-Tsa
’
labi, Imam al
-Nawawi, al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani dan kaum Sufipada umumnya; demikian juga jumhurul-
‘
ulama
’
dan ahl al
-
š
alah (orang
-orang saleh),semua berpendapat, bahawa Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya, ia akanmeninggal dunia sebagai manusia pada akhir zaman. Ibn Hajar al-Asqalani di dalam
Fathal-Bari
menyanggah pendapat orang-orang yang menganggap Nabi Khidir a.s. telahwafat, dan mengungkapkan makna hadith yang tersebut di atas, iaitu huraian yangmenekankan, bahawa Nabi Khidir a.s. masih hidup sebagai manusia. Ia manusia makhsus(dikhususkan Allah), tidak termasuk dalam pengertian hadith di atas.Mengenai itu kami berpendapat:1. Kekal bererti tidak terkena kematian. Kalau Nabi Khidir a.s. dinyatakan masih hidup,pada suatu saat ia pasti akan wafat. Dalam hal itu, ia tidak termasuk dalam pengertianayat al-Qur
’
an yang tersebut di atas selagi ia akan wafat pada suatu saat.
2. Kalimat
‘
di muka
bumi
’
yang terdapat dalam hadith tersebut, bermaksud adalah
menurut ukuran yang dikenal orang Arab pada masa itu (dahulu kala) mengenai hidupnyaseorang manusia di dunia. Dengan demikian maka Nabi Khidir a.s. dan bumi tempathidupnya tidak termasuk
‘
bumi
’
yang disebut dalam hadith di atas, kerana
‘
bumi
’
tempat
hidupnya tidak dikenal orang-orang Arab.3. Yang dimaksud dalam hal itu ialah generasi Rasulullah s.a.w. terpisah sangat jauh darimasa hidupnya Nabi Khidir a.s. Demikian menurut pendapat Ibn Umar, iaitu tidak akanada seorang pun yang mendengar bahawa Nabi Khidir a.s. wafat setelah usianya lewatseratus tahun. Hal itu terbukti dari wafatnya seorang bernama Abu al-Thifl Amir, satu-satunya orang yang masih hidup setelah seratus tahun sejak adanya kisah tentang NabiKhidir a.s.4. Apa yang dimaksud
‘
yang masih hidup
’
dalam hadith tersebut ialah: tidak ada seorang
pun dari kalian yang pernah melihatnya atau mengenalnya. Itu memang benar juga.
5. Ada pula yang mengatakan, bahawa yang dimaksud kalimat tersebut (yang masihhidup) ialah menurut keumuman (ghalib) yang berlaku sebagai kebiasaaan. Menurutkebiasaan amat sedikit jumlah orang yang masih hidup mencapai usia seratus tahun. Jikaada, jumlah mereka sangat sedikit dan menyimpang dari kaedah kebiasaaan; seperti yangada di kalangan orang-orang Kurdistan, orang-orang Afghanistan, orang-orang India danorang-orang dari penduduk Eropah Timur.Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya atau dengan jasad yang baru.Dari semua pendapat tersebut, dapat disimpulkan: Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasad dan ruhnya, itu tidak terlalu jauh dari kemungkinan sebenarnya. Tegasnya, NabiKhidir a.s masih hidup; atau, ia masih hidup hanya dengan ruhnya, mengingatkekhususan sifatnya.Ruhnya lepas meninggalkan Alam Barzakh berkeliling di alam dunia dengan jasadnyayang baru (mutajassidah). Itupun tidak terlalu jauh dari kemungkinan sebenarnya.Dengan demikian maka pendapat yang menganggap Nabi Khidir a.s. masih hidup atautelah wafat, berkesimpulan sama; iaitu: Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnyasebagai manusia, atau, hidup dengan jasad ruhi (ruhani). Jadi, soal kemungkinan bertemudengan Nabi Khidir a.s. atau melihatnya adalah benar sebenar-benarnya. Semua riwayatmengenai Nabi Khidir a.s. yang menjadi pembicaraan ahlullah (orang-orang bertaqwadan dekat dengan Allah S.W.T.) adalah kenyataan yang benar terjadi.Silakan lihat kitab
U
š
ul al
-Wu
š
ul
karya Imam al-Ustaz Muhammad Zaki Ibrahim, Jilid I,Bab: Kisah Khidir Bainas-
Š
ufiyah Wa al
-
‘
Ulama
’
. Dipetik dengan se
dikit perubahan darial-Hamid al-Husaini,
al-Bayan al-Syafi Fi Mafahimil Khilafiyah
;
Liku-liku Bid
‘
ah dan
Masalah Khilafiyah
(Singapura: Pustaka Nasional Pte Ltd, 1998, m.s. 488).Banyak sekali riwayat-riwayat tentang nabi khidr dalam kitab-kitab yang mu
’
t
abar. Adariwayat yang mengatakan bahwa Nabi khidr masih hidup dan mati ditangan Dajjal.Dajjal akan menangkap seorang pemuda beriman. Kemudian dajjal menyuruhnya untuk menyembahnya, tapi pemuda itun menolak dan tetap beriman pada Allah. Lalu Dajjalmembunuhnya dan membelah nya menjadi Dua. satu Bagian Dilempar sejauh matamemandang dan satu bagian dilempar sejauh mata memandang kesebelah lainnya.Kemudian Dajjal menghidupkan kembali pemuda itu. dajjal menyuruhnya agar berimankepadanya karena ia telah mematikannya lalu menghidupkannya. Maka pemuda itu tidak mau dan tetap beriman kepada Allah. Pemuda itu bahkan mengatakan
“
Kamu benar
-benar Dajjal!!
”
. Lalu Dajjal mewafatkannya lagi.
Ada riwayat yang mengatakan pemuda beriman ini adalah Nabi Khidr a.s.(wallahua
’
lam).
Doa Nabi al-Khidhr a.s.
Syaikh Muhammad Amin Kurdi dalam
“
TanwirulQulub
”
pada halaman 422 menulis satu faedah seperti berikut:
-Imam as-Sayuthi telah menyebut dalam
“
Luqtul Marjaan
”
daripada Sayyidina Ibnu
‘
Abbas r.`anhuma sebagai berkata:
-
“
Nabi al
-Khidhr dan Nabi Ilyas bertemu pada setiap tahun di musim haji danmereka berdua berpisah atas kalimah-kalimah ini:
“
Dengan nama Allah, sesuatu
itu menurut apa yang dikehendaki Allah, tidak ada yang mendatangkan kebaikanmelainkan Allah; Sesuatu itu menurut apa yang dikehendaki Allah, tidak ada yang menolak kejahatan melainkan Allah; Sesuatu itu menurut apa yangdikehendaki Allah, setiap keni
’
matan adalah daripada Allah; Sesuatu itu me
nurut apa yang dikehendaki Allah, tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan Allah
”
. Ibnu
‘
Abbas berkata:
“
Sesiapa yang membaca doa ini ketika pagi dan
petang sebanyak 3 kali, maka Allah akan mengamankan (yaknimenyelamatkan) dia dari tenggelam (lemas), kebakaran, kecurian, dari(kejahatan) syaitan, penguasa, ular dan kala jengking.
”
Maka sewajarnya bagi seseorang murid untuk mengamalkan doa ini, kerana ianya akanmenjadi sebab yang membawa kepada tawakkal.Doa ini juga dinukil oleh Hujjatul Islam al-Ghazali dalam
“
Ihya`
‘
Ulumiddin
”
jilid 1
halaman 374 dengan sedikit perbezaan lafaz.Tawakkal itu amatlah penting dalam kehidupan seseorang muslim. Walau bagaimanahebatnya kita, selaku hamba kita hendaklah sentiasa bertawakkal kepada Allah, sejak permulaan setiap sesuatu pekerjaan berkekalan sehingga mencapai tujuan atausebaliknya. Allah pula menyukai orang-orang yang bertawakkal sebagaimanadifirmankanNya dalam surah Ali
‘
Imraan ayat 159 yang kira
-kira bererti:
“
Bahawasanya Allah ta`ala itu kasih akan orang-orang yang bertawakkal
.
”
Manakala dalam surah ath
-Tholaaq ayat 3, Allah berfirman yang kira-kira bererti:
“
Dan sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, maka Allah itu mencukupi baginya
.
Nabi Khidhir - 4
Satu lagi posting berhubung NabiyUllah Khidhir a.s., mudah-mudahan denganmenyebut nama baginda a.s. dalam bulan yang mulia ini kita akan dapat keberkatannya.Kebetulan aku baru dapat sebuah buku karangan Allamah Syaikh Muhammad al-Jazridengan jodol
“
al-Hisnul Hasin
”
(
ÇáÍÕä
ÇáÍÕíä
) yang diterjemah oleh MaulanaMuhammad Rafeeq ibni Maulana Ahmed Hathurani dan diberi kata pengantar olehMaulana Muhammad Taqi Usmani. Kitab asalnya memang aku kenali, tetapi aku tidak pernah memiliki dan mentelaahnya secara terperinci kerana aku merasakan bahawa ianya
karangan berisikan doa dan zikir semata-mata. Rupa-rupanya tentang NabiyUllah Khidhira.s. pun ada disebut pengarangnya pada halaman 228 di mana dinyatakan bahawa padahari kewafatan Junjungan Nabi s.a.w., Nabi Khidhir a.s. telah menziarahi jenazahbaginda yang mulia serta mengucapkan kata-kata takziah dan nasihat kepada parasahabat. Untuk lebih jelas, biar aku nukilkan semula apa yang disebut dalam buku itu, dibawah subtitle
“
Condolence of Sayyidona Khidr a.s
.
“
:
-According to the Hadeeth, the day Rasoolullah (
Sallallaahu-alayhi-wasallam
) passedaway, a powerful-looking, beautiful and handsome man with a white beard came leapingacross the necks of people till he reached where the sacred body of Rasoolullah(
Sallallaahu-alayhi-wasallam
) lay. He wept bitterly and turned towards the Sahabah(RA) and said the undermentioned words. Aboo Bakr (RA) and Ali (RA) said that he wasKhidr (AS). The words are as follows:-
“
Surely, Allah alone grants patience in every misfortune and compensation for anything lost and substitute for anything destroyed. Return to Allah alone and flee towards Him only. In times of difficulty, His gaze is set on you (and He does not forsake you). Understand this because a genuinelyunfortunate and miserable person is one who is not given any compensation for his misfortune.
”
Sebagaimana yang aku jelaskan dalam posting-posting terdahulu berhubungan, isuberterusan hayat NabiyUllah Khidhir sehingga masa ini adalah masalah khilafiyyahulama. Jika ada ulama yang menafikan hayatnya sekarang, maka ada ulama lain yangmensabitkannya. Jadi tidak perlulah isu ini dijadikan punca perbalahan yang tidak berkesudahan, dan yang lebih parah lagi perbalahan yang membawa kepada kutuk-mengutuk dan keji-mengeji. Berhubung hadits mengenai ziarah dan takziah Nabi Khidhirini, insya-Allah di lain posting aku akan nukilkan kalam ulama berhubung dengannya.Allahu a
’
laam.
ã Ï Ï
í Ç
äÈí
Ç á á å
í Ç
Ç á ÎÖÑ
Ú áí å
Ç áÓ á Ç ã
Nabi Khidhir a.s. - 3
Ikhwah Fadhilatul Imam al-Ustaz Muhammad Zaki Ibrahim dalam bukunya
“
Usul al-Wushul
”
mukasurat 165
- 166 menyatakan:-
Berkata Ibnul Jawzi, Ibnu Abi Ziyad, Abul Hasan ar-Rumaani, Muhammad binIshaq dan lainnya bahawasanya Nabi al-Khidhir adalah Nabi dan Rasul.
Dan dinaqal al-Qurthubi, Abu Hayyan, al-Baghawi, Ibnu
‘
Athiyyah dan ats
-Tsa
’
labi dalam kitab
-kitab tafsir mereka bahawasanya dia Nabi sahaja, danmereka berkata bahawa inilah pegangan kebanyakan ahli ilmu dan inilahpandangan Sayyidina Ibnu
‘
Abbas dan sebahagian sahabat.
Adapun Abul Qaasim al-Qusyairi, Abu Bakar bin al-Anbaari, Abu
‘
Ali bin Abi
Musa dan jumhur ahli sufi atas pendapat bahawa dia adalah Wali iaitu seoranghamba yang sholeh, sebagaimana dinash dalam al-Quran.
Dan dinaqalkan al-Maawardi bahawa dia adalah malaikat (yang berjasad dalamrupa bentuk manusia), akan tetapi al-Hafiz bin Abi Dihyah menyerahkan sahajaperkara ini dengan katanya:
“
Kami tidak mengetahui adakah baginda malaikat
atau nabi atau hamba yang sholeh (yakni wali). Dan inilah pendapat jumhur ahlisufi.
Dan yang ashah ialah bahawasanya baginda adalah nabi, wa Allahu a
’
laam.
Nabi Khidhir 2
Kali ini aku nukil pulak tulisan Syaikh Badi`uz-ZamanSa`id an-Nursi yang diterjemah dalam bahasa omputih di bawah jodol
“
The Letters
“
,
jilid 1, mukasurat 1 - 2. Buku ini kome boleh cari kat Saba Islamic Media.
First question:- Is Khadr (peace be upon him) still alive ? If so, why do someserious scholars reject his being alive ?
Answer:-
He is still alive. But there are five degrees of life, of which Khadrhas the second. It is because of this that those scholars have doubted hisbeing alive.
…
.The second degree of life is manifested in the lives of Khadr and Elijah.
This second degree is to some certain extent free in that those who have it canbe present in different places at the same time, and their life is not bound bythe necessities that bind ordinary human life. Like us, they may eat anddrink at times but, unlike us, they do not have to. The experiences that somegodly persons who are able to discern the hidden truths have had with Khadrare enough to illuminate and prove this degree of life. Further, one of thespiritual degrees or stations which saints reach in their spiritual journeys iscalled the
’
station of Khadr
’
. A saint who has attained this degree
may meetKhadr and be directly instructed by him. Indeed, it sometimes even happensthat one who holds this station is mistaken for Khadr himself.
Begitulah, ikhwah pandangan Syaikh Badi
’
uz
-Zaman an-Nursi. Terpulanglah kepadakalian, nak terima sila, nak tolak gasak kome le, kan Syaikh an-Nursi tak maksum, sama jugak macam Syaikh Qardhawi dan Dr. Solah al-Khalidi. Tergelak den bila tengok hujahgeng Ahkam, syabas kepada THTL, alitantawi & Zain Y.S. Typical hujjah geng Ahkambila tersandat
…
. ulama tak maks
um
……
. ulama
bias
……
..
macamlah depa kat AhkamOnline maksum, tak
bias
……
.
lagi sekali gua cakap sama lu:-
Syarah Muslim - Fadhail al-Khidhir s.a.w.
Buat masa ini, malas aku nak komenpanjang terhadap tuduhan dan tohmahan budak-budak kat forum al-Ahkam especially
buat yang dikasihi THTL yang kononnya aku anti sunnah sebab anti wahhabi lalu antisalafi lalu anti sunnah. Inilah dakyah geng puak tu, mudahnya disinonimkan salafigadungan puak depa dengan kaum salafus saleh terdahulu. Muka tak malu mengakusalaf. Kalau kat Pulau Jawa, istilah Salafi digunakan untuk penyokong Ahlus Sunnah walJamaah yang bermazhab, bukan salafi gadungan macam THTL. Buat THTL komen akubuat masa ini:-TUAN HASAN TUAN LAHTUAN HASAN BOLEH BLAHJangan marah, karang cepat mampus tak sempat pulak jadi imam mujtahid.
Nabi Khidhir a.s. - 1
Ikhwah, aku terbaca dalam sebuah posting geng anak Pak Wahab yang menyatakanbahawa menurut jumhur ulama Nabi Khidhir itu sudah wafat dan hanya golonganminoriti sahaja yang berpendapat bahawa Nabi Khidhir masih hidup. Sedangkankenyataannya adalah sebaliknya kerana
jumhur ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ahmemfatwakan bahawa Nabi Khidhir a.s. masih hidup
dan hanya golongan minoritisahaja yang mengatakan baginda telah wafat. Aku nukilkan di sini tulisan Imam an-Nawawi dalam
“
Syarah Muslim
”
juzuk ke
- 15, mukasurat 135 - 136 pada
Bab minFadhail al-Khidhir s.a.w.,
beliau menyatakan:-
JUMHUR ULAMA
berpendapat bahawasanya dia (yakni Sayyidina Khidhir)
hayyun maujudun baina adzharina
(hidup dan wujud di kalangan kita, yakni dimasa kita ini) dan pendapat ini telah disepakati oleh para shufi dan ahlush sholahwal ma
’
rifah (orang
-orang ahli kebajikan dan ma
’
rifah). Cerita
-cerita merekamengenai melihat dan bertemu dengan baginda dan mengambil pengajaran sertabersoal-jawab dengan baginda, dan kehadiran baginda di tempat-tempat yangmulia dan tempat-tempat kebajikan adalah terlalu banyak daripada boleh dihitungdan terlalu masyhur daripada boleh ditutup. Dan telah berkata asy-Syaikh Abu
‘
Umar bin ash
-Sholah:
“
Dia (yakni Nabi Khidhir) hidup menurut jumhur ulama
dan orang-orang sholeh dan orang awam adalah beserta mereka dalam peganganini
”
. Dia juga berkata:
“
Bahawasanya adalah satu pandangan yang ganjil daripada
sesetengah muhadditsin pada mengingkari hal ini (yakni sebahagian ahli haditsmengingkari bahawa Nabi Khidhir masih hidup).Jadi Imam an-Nawawi dengan jelas menyatakan bahawa JUMHUR ULAMA berpegangdengan pendapat bahawa Nabi Khidhir a.s. masih hidup dan belum mati lagi. Bagaimanarupa kehidupan baginda, Allah sahaja yang Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa.Hidup atau matinya baginda sekarang bukanlah perkara besar dan tidak harus dijadikanperbalahan sesama umat. Nak percaya baginda masih hidup, tidak ada masalah keranaitulah pendapat jumhur ulama dan yang nak percaya bahawa baginda telah wafat puntidak menjadi masalah kerana sesetengah ulama dan ahli hadits berpendapat sedemikianseperti Imam al-Bukhari. Dan aku nak pesan kat sini agar sesiapa yang percaya janganpulak mudah sangat men
’
claim
’
telah
bertemu dengan Nabi Khidhir. Dalambermu
’
amalah dengan manusia aku teringat kalam hikmah as
-Sajjad Imam Ali Zainal
‘
Abidin di mana dia berpesan :
“
Anggaplah setiap orang yang engkau temui itu Nabi
Khidhir
”
. Sebenarnya hikmah kalam ini bertujuan untuk membaikkan budipekerti sertabaik mu
’
amalah dan mujammalah sesama anak Adam. Allahu
‘
alam.
*********************************************************************************************************
2. Nabi ilyas a.s.
Ketika sedang berehat datanglah malaikat kepada Nabi Ilyas A.S. Malaikat itu datanguntuk menjemput ruhnya. Mendengar berita itu, Ilyas menjadi sedih dan menangis.
“
Mengapa engkau bersedih?
”
tanya malaikat maut.
“
Tidak tahulah.
”
Jawab Ilyas.
“
Apakah engkau bersedih kerana akan meninggalkan dunia dan
takut menghadapi maut?
”
tanya malaikat.
“
Tidak. Tiada sesuatu yang aku sesali kecuali kerana aku menyesal tidak boleh lagi
berzikir kepada Allah, sementara yang masih hidup boleh terus berxikir memuji Allah,
”
jawab Ilyas.Saat itu Allah lantas menurunkan wahyu kepada malaikat agar menunda pencabutannyawa itu dan memberi kesempatan kepada Nabi Ilyas berzikir sesuai denganpermintaannya. Nabi Ilyas ingin terus hdup semata-mata kerana ingin berzikir kepadaAllah. Maka berzikirlah Nabi Ilyas sepanjang hidupnya.
“
Biarlah dia hidup di taman untuk berbisik dan mengadu serta berzikir kepada
-Ku sampaiakhir nanti.
”
Kata Allah.
********************************************************************************************************
3. Nabi
‘
idris a.s.
Diriwayatkan Nabi Idris as. telah naik ke langit pada hari Isnin. Peristiwa naiknya Nabi Idris as. ke langitini, telah dijelaskan oleh Allah SWT dalam Al-Quran.Firman Allah SWT bermaksud:
“
Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka) kisah, Idris yang tersebut di da
lam Al-Quran.Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi. Dan Kami telahmengangkatnya ke martabat yang tinggi.
”
(Maryam: 56-57)
Nama Nabi Idris as. yang sebenarnya adalah
‘
Akhnukh
’
. Sebab beliau dinamakan Idris, kerana beliau
banyak membaca, mempelajari (tadarrus) kitab Allah SWT.Setiap hari Nabi Idris menjahit qamis (baju kemeja), setiap kali beliau memasukkan jarum untuk menjahitpakaiannya, beliau mengucapkan tasbih. Jika pekerjaannya sudah selesai, kemudian pakaian itudiserahkannya kepada orang yang menempahnya dengan tanpa meminta upah. Walaupun demikian, NabiIdris masih sanggup beribadah dengan amalan yang sukar untuk digambarkan. Sehingga Malaikat Mautsangat rindu berjumpa dengan beliau.Kemudian Malaikat Maut bermohon kepada Allah SWT, agar diizinkan untuk pergi menemui Nabi Idris as.Setelah memberi salam, Malaikat pun duduk.Nabi Idris as. mempunyai kebiasaan berpuasa sepanjang masa. Apabila waktu berbuka telah tiba, makadatanglah malaikat dari Syurga membawa makanan Nabi Idris, lalu beliau menikmati makanan tersebut.Kemudian baginda beribadah sepanjang malam. Pada suatu malam Malaikat Maut datang menemuinya,sambil membawa makanan dari Syurga. Nabi Idris menikmati makanan itu. Kemudian Nabi Idris berkata
kepada Malaikat Maut:
“
Wahai tuan, marilah kita nikmati makanan ini bersama
-sama.
”
Tetapi Malaikat itu
menolaknya.Nabi Idris terus melanjutkan ibadahnya, sedangkan Malaikat Maut itu dengan setia menunggu sampai terbitmatahari. Nabi Idris merasa hairan melihat sikap Malaikat itu. Kemudian beliau berkata:
“
Wahai tuan,
mahukah tuan bersiar-siar bersama saya untuk melihat keindahan alam persekitaran? Malaikat Mautmenjawab: Baiklah Wahai Nabi Allah Idris.
”
Maka berjalanlah keduanya melihat alam persekitaran dengan berbagai jenis tumbuh-tumbuhan hidup disitu. Akhirnya ketika mereka sampai pada suatu kebun, maka Malaikat Maut berkata kepada Nabi Idris as.:
“
Wahai Idris, adakah tuan izinkan saya untuk mengambil ini untuk saya makan? Nabi Idris pun menjawab:
Subhanallah, mengapa malam tadi tuan tidak mahu memakan makanan yang halal, sedangkan sekarangtuan mahu memakan yang haram?
”
Kemudian Malaikat Maut dan Nabi Idris meneruskan perjalanan mereka. Tidak terasa oleh mereka bahawamereka telah bersiar-siar selama empat hari. Selama mereka bersahabat, Nabi Idris menemui beberapakeanehan pada diri temannya itu. Segala tindak-tanduknya berbeza dengan sifat-sifat manusia biasa.Akhirnya Nabi Idris tidak dapat menahan hasrat ingin tahunya itu.Kemudian beliau bertanya:
“
Wahai tuan, bolehkah saya tahu, siapakah tuan yang sebenarnya?
Saya adalah Malaikat Maut.
”
“
Tuankah yang bertugas mencabut semua nyawa makhluk?
”
“
Benar ya Idris.
”
“
Sedangkan tuan bersama saya selama empat hari, adakah tuan juga telah mencabut nyawa
-nyawamakhluk?
”
“
Wahai Idris, selama empat hari ini banyak sekali nyawa yang telah saya cabut. Roh makhluk
-makhluk itubagaikan hidangan di hadapanku, aku ambil mereka bagaikan seseorang sedang menyuap-nyuap makanan.
”
“
Wahai Malaikat, apakah tujuan tuan da
tang, apakah untuk ziarah atau untuk mencabut nyawaku?
”
“
Saya datang untuk menziarahimu dan Allah SWT telah mengizinkan niatku itu.
”
“
Wahai Malaikat Maut, kabulkanlah satu permintaanku kepadamu, iaitu agar tuan mencabut nyawaku,
kemudian tuan mohonkan kepada Allah agar Allah menghidupkan saya kembali, supaya aku dapatmenyembah Allah Setelah aku merasakan dahsyatnya sakaratul maut itu.
”
Malaikat Maut pun menjawab:
“
Sesungguhnya saya tidaklah mencabut nyawa seseorang pun, melainkan
hanya dengan keizinan Allah.
”
Lalu Allah SWT mewahyukan kepada Malaikat Maut, agar ia mencabut nyawa Idris as. Makadicabutnyalah nyawa Idris saat itu juga. Maka Nabi Idris pun merasakan kematian ketika itu.Di waktu Malaikat Maut melihat kematian Nabi Idris itu, maka menangislah ia. Dengan perasaan hiba dansedih ia bermohon kepada Allah supaya Allah menghidupkan kembali sahabatnya itu. Allah mengabulkanpermohonannya, dan Nabi Idris pun dihidupkan oleh Allah SWT kembali.Kemudian Malaikat Maut memeluk Nabi Idris, dan ia bertanya:
“
Wahai saudaraku, bagaimanakah tuan
merasakan kesakitan maut itu?
“
“
Bila seekor binatang dilapah kulitnya ketika ia masih hidup, maka sakitnya maut itu seribu kali lebih sakit
daripadanya.
“
Padahal
-kelembutan yang saya lakukan terhadap tuan, ketika saya mencabut nyawa tuan itu, belum pernahsaya lakukan terhadap sesiapa pun sebelum tuan.
”
“
Wahai Malaikat Maut, saya mempunyai permintaan lagi kepada tuan, iaitu saya sungguh
-sungguhberhasrat melihat Neraka, supaya saya dapat beribadah kepada Allah SWT lebih banyak lagi, setelah sayamenyaksikan dahsyatnya api neraka itu.
”
“
Wahai Idris as. saya tidak dapat pergi ke Neraka jika tanpa izin dari Allah SWT.
”
Akhirnya Allah SWT mewahyukan kepada Malaikat Maut agar ia membawa Nabi Idris ke dalam Neraka.Maka pergilah mereka berdua ke Neraka. Di Neraka itu, Nabi Idris as. dapat melihat semua yang diciptakanAllah SWT untuk menyiksa musuh-musuh-Nya. Seperti rantai-rantai yang panas, ular yang berbisa, kala,api yang membara, timah yang mendidih, pokok-pokok yang penuh berduri, air panas yang mendidih danlain-lain.Setelah merasa puas melihat keadaan Neraka itu, maka mereka pun pulang. Kemudian Nabi Idris as.berkata kepada Malaikat Maut:
“
Wahai Malaikat Maut, saya mempunyai hajat yang lain, iaitu agar tuan
dapat menolong saya membawa masuk ke dalam Syurga. Sehingga saya dapat melihat apa-apa yang telahdisediakan oleh Allah bagi kekasih-kekasih-Nya. Setelah itu saya pun dapat meningkatkan lagi ibadah sayakepada Allah SWT. Saya tidak dapat membawa tuan masuk ke dalam Syurga, tanpa perintah dari AllahSWT.
”
Jawab Malaikat Maut.
Lalu Allah SWT pun memerintahkan kepada Malaikat Maut supaya ia membawa Nabi Idris masuk kedalam Syurga.Kemudian pergilah mereka berdua, sehingga mereka sampai di pintu Syurga dan mereka berhenti di pintutersebut.Dari situ Nabi Idris dapat melihat pemandangan di dalam Syurga. Nabi Idris dapat melihat segala macamkenikmatan yang disediakan oleh Allah SWT untuk para wali-waliNya. Berupa buah-buahan, pokok-pokok yang indah dan sungai-sungai yang mengalir dan lain-lain.Kemudian Nabi Idris berkata:
“
Wahai saudaraku Malaikat Maut, saya telah merasakan pahitnya maut dan
saya telah melihat dahsyatnya api Neraka. Maka mahukah tuan memohonkan kepada Allah untukku, agarAllah mengizinkan aku memasuki Syurga untuk dapat meminum airnya, untuk menghilangkan kesakitanmati dan dahsyatnya api Neraka?
”
Maka Malaikat Maut pun bermohon kepada Allah. Kemudian Allah memberi izin kepadanya untuk memasuki Syurga dan kemudian harus keluar lagi. Nabi Idris pun masuk ke dalam Syurga, beliaumeletakkan kasutnya di bawah salah satu pohon Syurga, lalu ia keluar kembali dari Syurga. Setelah beliauberada di luar, Nabi Idris berkata kepada Malaikat Maut:
“
Wahai Malaikat Maut, aku telah meninggalkan kasutku di dal
am Syurga.Malaikat Maut pun berkata: Masuklah ke dalam Syurga, dan ambil kasut tuan.
”
Maka masuklah Nabi Idris, namun beliau tidak keluar lagi, sehingga Malaikat Maut memanggilnya:
“
Ya
Idris, keluarlah!. Tidak, wahai Malaikat Maut, kerana Allah SWT telah berfirman bermaksud:
“
Setiap yang
berjiwa akan merasakan mati.
”
(Ali-Imran: 185)
Sedangkan saya telah merasakan kematian. Dan Allah berfirman yang bermaksud:
“
Dan tidak ada seorang
pun daripadamu, melainkan mendatangi Neraka itu.
”
(Maryam: 71)
Dan saya pun telah mendatangi Neraka itu. Dan firman Allah lagi yang bermaksud:
“…
Dan mereka sekali
-kali tidak akan dikeluarkan daripadanya (Syurga).
”
(Al-Hijr: 48)
Maka Allah menurunkan wahyu kepada Malaikat Maut itu:
“
Biarkanlah dia, kerana Aku telah menetapkan
di azali, bahawa ia akan bertempat tinggal di Syurga.
”
Allah menceritakan tentang kisah Nabi Idris ini kepada Rasulullah SAW dengan firman-Nya bermaksud:
“
Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka, kisah) Idris yang tersebut di dalam Al
-Quran.Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi. Dan kami telahmengangkatnya ke martabat yang tinggi.
”
(Maryam: 56-57)
****************************************************************************************************
4. Kisah Nabi
‘
isa a
.s.
Seorang lagi Nabi Allah yang diceritakan dari kecil di dalam al-Qur
’
an ialah Isa. Baginda
diutus kepada kaum Bani Israil dengan kitab Injil yang diturunkan sebelum al-Qur
’
an.
Di dalam al-Qur
’
an, Nabi Isa disebut dengan empat panggilan iaitu
Isa
,
Isa putera
Mariam
,
putera Mariam
, dan
al-Masih
.Ibunya seorang yang sangat dimuliakan Allah. Dia memilihnya di atas semua perempuandi semua alam. Firman-Nya,
“
Dan ketika malaikat
-malaikat berkata,
‘
Wahai Mariam,
Allah memilih kamu, dan membersihkan kamu, dan Dia memilih kamu di atas semuaperempuan di semua alam
’”
(3:42).
Mariam, ibu Nabi Isa, telah menempuh satu ujian yang amat berat daripada Allah. Diadipilih untuk melahirkan seorang Nabi dengan tanpa disentuh oleh seseorang lelaki. Diaadalah seorang perempuan yang suci.
Kelahiran
Kelahiran Nabi Isa merupakan suatu mukjizat kerana dilahirkan tanpa bapa. Kisahnyadiceritakan di dalam al-Qur
’
an. Di sini, ceritanya bermula dari kunjungan malaikat
kepada Mariam atas perintah Allah. Ketika itu, malaikat menyerupai manusia dengantanpa cacat. Kemunculan malaikat membuat Mariam menjadi takut lalu berkata,
“
Aku berlindung pada Yang Pemurah daripada kamu, jika kamu bertakwa (takut kepada
Tuhan)!
’
Dia (malaikat) berkata,
‘
Aku hanyalah seorang rasul yang datang daripada
Pemeliharakamu, untuk memberi kamu seorang anak lelaki yang suci.
’”
(19:18
-19)Pada ayat yang lain, diceritakan bahawa malaikat yang datang itu telah memberi namakepada putera yang bakal dilahirkan. Nama itu diberi oleh Allah, dan dia (Isa) akanmenjadi terhormat di dunia dan akhirat sambil berkedudukan dekat dengan Tuhan.Ayatnya berbunyi:
“
Wahai Mariam, Allah menyampaikan kepada kamu berita gembira dengan satu Kata
daripada-Nya, yang namanya al-Masih, Isa putera Mariam, terhormat di dunia dan diakhirat, daripada orang-orang yang didekatkan.
”
(3:45)
Kemudian Mariam bertanya,
“
Bagaimanakah aku akan ada seorang anak lelaki sedang tiada seorang manusia pun
menyentuhku, dan bukan juga aku seorang jalang?
”
(19:20)
Malaikat menjawab,
“
Dia (Allah) berkata,
‘
Beg
itulah; Pemelihara kamu telah berkata,
‘
Itu mudah bagi
-Ku;dan supaya Kami membuat dia satu ayat (tanda) bagi manusia, dan satu pengasihandaripada Kami; ia adalah perkara yang telah ditentukan
’”
(19:21).
Maka lahirlah Isa putera Mariam lebih enam ratus tahun sebelum Nabi Muhammaddilahirkan. Allah membuat Nabi Isa dan ibunya satu ayat (tanda) bagi manusia, iaitutanda untuk menunjukkan kebesaran-Nya (23:50).
Kerasulan dan Kenabian
Isa adalah seorang Nabi dan juga seorang Rasul. Baginda dan beberapa orang rasul telahdilebihkan Allah daripada rasul-rasul lain. Ada yang Dia berkata-kata kepadanya, adayang Dia menaikkan darjat, dan bagi Isa, Dia memberi bukti-bukti yang jelas sertamengukuhkannya dengan Roh Suci. Firman-Nya:
“
Dan rasul
-rasul itu, sebahagian Kami melebihkan di atas sebahagian yang lain.Sebahagian ada yang kepadanya Allah berkata-kata, dan sebahagian Dia menaikkandarjat. Dan Kami memberikan Isa putera Mariam bukti-bukti yang jelas, dan Kamimengukuhkan dia dengan Roh Qudus (Suci).
”
(2:253)
Namun begitu, manusia dilarang oleh Allah untuk membeza-bezakan antara para rasuldan Nabi. Larangan itu berbunyi,
“
Katakanlah,
‘
Kami percaya kepada Allah, dan apa yang diturunkan kepada kami, d
anapa yang diturunkan kepada Ibrahim, dan Ismail, dan Ishak, dan Yaakub, dan puak-puak,dan apa yang diberi kepada Musa, dan Isa, dan apa yang diberi kepada Nabi-Nabidaripada Pemelihara mereka. Kami tidak membeza-bezakan seorang pun antara mereka,dan kepada-Nya kami muslim.
’”
(2:136)
Akibat membeza-bezakan Nabi atau Rasul dapat dilihat pada hari ini, iaitu Nabi Isadipercayai oleh sesetengah pihak sebagai Tuhan atau anak Tuhan, dan Nabi Muhammad,dianggap macam Tuhan, yang berhak membuat hukum agama.
Ajaran
Oleh kerana Isa seorang Nabi baginda diberi sebuah Kitab, Injil, yang mengandungipetunjuk dan cahaya untuk menjadi pegangan Bani Israil. Selain menyuruh Bani Israilmenyembah Allah dengan mentaati Injil, baginda mengesahkan kitab Taurat yangditurunkan sebelumnya. Dua firman Allah menjelaskannya di sini, berbunyi:
“
Dan Kami mengutus, menyusuli jejak
-jejak mereka, Isa putera Mariam, denganmengesahkan Taurat yang sebelumnya; dan Kami memberinya Injil, di dalamnyapetunjuk dan cahaya,
”
(5:46) dan,
“
Aku (
Isa) hanya mengatakan kepada mereka apa yang Engkau memerintahkan akudengannya:
‘
Sembahlah Allah, Pemelihara aku dan Pemelihara kamu.
’”
(5:117)
Turut disebut di dalam Injil (dan Taurat) ialah berita mengenai kedatangan seorang Nabiberbangsa Arab, atau ummiy (7:157), dan janji dikurniakan Taman atau Syurga bagiorang-orang yang berperang di jalan Allah (9:111). Janji itu juga didapati di dalam Tauratdan al-Qur
’
an.
Ketika baginda diutus, manusia sedang berselisih dalam hal agama. Maka kedatangannyaadalah juga untuk memperjelaskan apa yang diperselisihkan. Firman Allah:
“
dia (Isa) berkata,
‘
Aku datang kepada kamu dengan kebijaks
anaan, dan supaya akumemperjelaskan kepada kamu sebahagian apa yang dalamnya kamu memperselisihkan;maka kamu takutilah Allah, dan taatlah kepadaku.
’”
(43:63)
Baginda juga memberitahu tentang kedatangan seorang rasul selepas baginda, yangnamanya akan dipuji. Ayat yang mengisahkannya berbunyi:
“
Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku (Isa) rasul Allah kepada kamu, mengesahkan
Taurat yang sebelum aku, dan memberi berita gembira dengan seorang rasul yang akandatang selepas aku, namanya
ahmad
(dipuji).
”
(61:6)
Pengikut setia
Seperti Nabi atau Rasul yang lain, baginda mempunyai pengikut-pengikut yang setia dan juga yang tidak setia atau yang menentang. Pengikut-pengikutnya yang setia percayakepada Allah dan kepadanya. Mereka adalah muslim. Firman Allah:
“
Dan keti
ka Aku mewahyukan pengikut-pengikut yang setia,
‘
Percayalah kepada
-Ku,dan rasul-Ku
’
; mereka berkata,
‘
Kami percaya, dan saksilah Engkau akan kemusliman
kami.
’”
(5:111)
Pengikut-pengikut yang setia pula menjadi penolong-penolong, bukan baginya tetapi bagiAllah. Firman-Nya:
“
Berkatalah pengikut
-pengikutnya yang setia,
‘
Kami akan menjadi penolong
-penolongAllah; kami percaya kepada Allah, dan saksilah kamu akan kemusliman kami.
’”
(3:52)
Begitu juga bagi pengikut-pengikut setia Nabi-Nabi lain, termasuk Muhammad.Semuanya menjadi penolong-penolong Allah, untuk melaksana dan menyampaikanmesej-Nya. Firman Allah:
“
Wahai orang
-orang yang percaya, jadilah kamu penolong-penolong Allah, sebagaimanaIsa putera Mariam berkata kepada pengikut-pengikut yang setia,
‘
Siapa
kah yang akanmenjadi penolong-penolong aku bagi Allah?
’
Pengikut
-pengikut yang setia berkata,
‘
Kami akan menjadi penolong
-penolong Allah.
’”
(61:14)
Walau bagaimana pun, pengikut-pengikut Nabi Isa yang setia memerlukan bukti selanjutuntuk megesahkan kebenarannya dan supaya hati mereka menjadi tenteram. Untuk itumereka memohon sebuah meja hidangan dari langit. Kisahnya berbunyi begini:
“
Dan apabila pengikut
-pengikut yang setia berkata,
‘
Wahai Isa putera Mariam, bolehkah
Pemelihara kamu menurunkan kepada kami sebuah meja hidangan dari langit?
’
Dia (Isa) berkata,
‘
Kamu takutilah Allah, jika kamu orang
-orang mukmin.
’
Mereka berkata,
‘
Kami menghendaki untuk memakan daripadanya, dan hati kami
menjadi tenteram, supaya kami mengetahui bahawa kamu berkata benar kepada kami,dan supaya kami adalah antara para saksinya.
’”
(5:112
-113)Justeru itu, baginda memohon kepada Allah,
“
Ya Allah, Pemelihara kami, turunkanlah kepada kami sebuah meja hidangan dari langit,
yang akan menjadi bagi kami satu perayaan, yang pertama dan yang akhir bagi kami, dansatu ayat (tanda) daripada Engkau. Dan berilah rezeki untuk kami; Engkau yang terbaik daripada pemberi-pemberi rezeki.
”
(5:114)
Allah mengabulkan permintaannya. Lantas, meja hidangan yang turun menjadi satu lagimukjizat bagi Nabi Isa. Dan ia juga menjadi nama sebuah surah di dalam al-Qur
’
an, iaitu
surah kelima, al-Maidah.
Mukjizat
Selain daripada kelahiran yang luar biasa dan meja hidangan, Nabi Isa telah dikurniakandengan beberapa mukjizat lain. Ayat berikut menjelaskannya:
“
Ketika Allah berkata,
‘
Wahai Isa putera Mariam, ingatlah akan rahmat
-Ku ke atas kamu,dan ke atas ibu kamu, apabila Aku mengukuhkan kamu dengan Roh Qudus (Suci), untuk
berkata-kata
kepada manusia di dalam buaian dan setelah dewasa
…
.. dan apabila kamu
mencipta daripada tanah liat, dengan izin-Ku, yang seperti bentuk burung, dan kamumenghembuskan ke dalamnya, lalu jadilah ia seekor
burung
, dengan izin-Ku, dan kamumenyembuhkan
orang buta
, dan orang
sakit kusta
, dengan izin-Ku, dan kamumengeluarkan orang yang
mati
, dengan izin-Ku
’
…
.. lalu orang
-orang yang tidak percaya antara mereka berkata,
‘
Tiadalah ini, melainkan sihir yang nyata.
’”
(5:110)
Walaupun Nabi Muhammad hanya diberi satu mukjizat, manusia ditegah daripadaberkata bahawa Nabi Isa adalah lebih mulia daripada Nabi Muhammad. Kerana, sepertiyang sudah maklum, amalan membeza-beza para Nabi dan Rasul dilarang Allah.
Diangkat Ke langit
“
Apabila Allah berkata,
‘
Wahai Isa, Aku akan mematikan
kamu, dan menaikkan kamukepada-Ku, dan Aku membersihkan kamu daripada orang-orang yang tidak percaya
…
..
’”
(3:55)
“
Dan aku (Isa) seorang saksi ke atas mereka selama aku di kalangan mereka; tetapi
setelah Engkau mematikan aku, Engkau Sendiri adalah penjaga ke atas mereka; Engkausaksi atas segala sesuatu.
”
(5:117)
Akan tetapi, sebahagian daripada kaum Bani Israil mengatakan bahawa mereka telahmembunuhnya disalib. Allah mengatakan yang sebaliknya pula. Apa yang berlaku hanyasatu kesamaan sahaja. Firman-Nya:
“
ucapan mereka,
‘
Kami telah membunuh al
-Masih, Isa putera Mariam, rasul Allah.
’
Tetapi mereka tidak membunuhnya, dan tidak juga menyalibnya, tetapi hanya satukesamaan yang ditunjukkan kepada mereka. Orang-orang yang berselisih mengenainyabenar-benar dalam keraguan terhadapnya; mereka tidak ada pengetahuan mengenainya,kecuali mengikuti sangkaan; mereka tidak membunuhnya, yakinlah.
”
(4:157)
Di akhir zaman nabi
‘
isa akan turun kembali ke bumi, bukan sebagai nabi tapi sebagai
umat nabi muhammad SAW. (mengikut syariat nabi muhammad). akan berdakwahmengajak orang2 kristen untuk islam, menghancurkan sali-salib, membunuh dajjal.
Kisah 4 nabi ini dapat dilihat dalam kitab DURRATUN NASHIHIN
http://www.scribd.com/doc/7648475/4-Nabi-Yang-Masih-Hidup-Nabi-Khidr-Ilyas-Isa-Dan-Idris-as
2 Nabi Ada dibumi yaitu nabi Khidr dan Nabi ilyas a.s.
Ditempatkan di bagian bumi yang khusus yang Allah yang maha tahu yang mengetahuitempat itu
2 Nabi ada di langit yaitu nabi isa dan nabi idris a.s.
Ditempatkan di bagian langit yang khusus yang Allah yang maha tahu yang mengetahuitempat itu.
Untuk menjelaskan hal ini, kami jelaskan 5 peringkat hayah (kehidupan)
Satu pandangan Bediuzzaman Said Nursi di dalam Maktubat, al-Maktub al-Awwal, darikoleksi Rasail al-Nur. Nursi menjawab satu soalan
…
adakah Sayyidina Khidr masih
hidup?Nursi menjawab ya
…
kerana
‘
hayah
’
itu 5 peringkat. Nabi Khidr di peringkat kedua.
5 Peringkat itu ialah:
1. Kehidupan kita sekarang yang banyak terikat pada masa dan tempat.
2.
Kehidupan Sayyidina Khidr dan Sayyidina Ilyas
. Mereka mempunyai sedikitkebebasan dari ikatan seperti kita. Mereka boleh berada di byak tempat dalam satu masa.boleh makan dan minum bila mereka mahu. Para Awliya
’
dan ahli kasyaf telah
meriwayatkan secara mutawatir akan wujudnya
‘
hayah
’
di peringkat ini. Sehingga di
dalam maqam
‘
walayah
’
ada dinamakan maqam Khidr.
3.
Peringkat ketiga ini seperti kehidupan Nabi Idris dan Nabi Isa.
Nursi kata,peringkat ini kehidupan nurani yang menghampiri hayah malaikat.4.
Peringkat ini pula
…
ialah kehidupan para syuhada
’
. Mereka tidak mati, tetapimereka hidup seperti disebut dalam al-Qur
’
an. Ustaz Nursi sendiri pernah musyahadah
peringkat kehidupan ini.
5.Dan yang tingkat Hayah ini atau kehidupan rohani sekalian ahli kubur yangmeninggal
Wallahhua
’
lam. Subhanaka la
‘
ilma lana innaka antal
‘
alimul hakim
Berikut ini kami nukilkan kisahnya :
. Perihal Nabi Khidr
‘
alaihi salam.
Bukhari, Ibn al-Mandah, Abu Bakar al-Arabi, Abu Ya
’
la, Ibn al
-Farra
’
, Ibrahim al
-Harbidan lain-lain berpendapat, Nabi Khidir a.s. tidak lagi hidup dengan jasadnya, ia telahwafat. Yang masih tetap hidup adalah ruhnya saja, iaitu sebagaimana firman Allah:
ﺎ
ó
ﻣ
ó æ
ﺎ
ó
ﻨ
ú
ﻠ
ó
ﻌ
ó
ﺟ
ò
ﺮ
ó
ﺸ
ó
ﺒ
ö
ﻟ
ﻦﱢ ﻣ
ó
ﻚ
ö
ﻠ
ú
ﺒ
ó
ﻗ
ó
ﺪ
ú
ﻠ
õ
ﺨ
ú
ﻟ
Ç
ä ö
ﺈ
ó
ﻓ
ó Ã
ﱠﺖﱢ ﻣ
õ
ﻢ
õ
ﮭ
ó
ﻓ
ó ä æ õ
ﺪ
ö
ﻟﺎ
ó
ﺨ
ú
ﻟ
Ç
“
Kami tidak menjadikan seorang pun sebelum engkau (hai Nabi), hidup kekal abadi
.
”
(al-Anbiya
’
: 34)
Hadith marfu
’
dari Ibn Umar dan Jabir (r.a.) menyatakan:
“
Setelah lewat seratus tahun, tidak seorang pun yang sekarang masih hidup di mukabumi
.
”
Ibn al-
Š
alah, al
-Tsa
’
labi, Imam al
-Nawawi, al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani dan kaum Sufipada umumnya; demikian juga jumhurul-
‘
ulama
’
dan ahl al
-
š
alah (orang
-orang saleh),semua berpendapat, bahawa Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya, ia akanmeninggal dunia sebagai manusia pada akhir zaman. Ibn Hajar al-Asqalani di dalam
Fathal-Bari
menyanggah pendapat orang-orang yang menganggap Nabi Khidir a.s. telahwafat, dan mengungkapkan makna hadith yang tersebut di atas, iaitu huraian yangmenekankan, bahawa Nabi Khidir a.s. masih hidup sebagai manusia. Ia manusia makhsus(dikhususkan Allah), tidak termasuk dalam pengertian hadith di atas.Mengenai itu kami berpendapat:1. Kekal bererti tidak terkena kematian. Kalau Nabi Khidir a.s. dinyatakan masih hidup,pada suatu saat ia pasti akan wafat. Dalam hal itu, ia tidak termasuk dalam pengertianayat al-Qur
’
an yang tersebut di atas selagi ia akan wafat pada suatu saat.
2. Kalimat
‘
di muka
bumi
’
yang terdapat dalam hadith tersebut, bermaksud adalah
menurut ukuran yang dikenal orang Arab pada masa itu (dahulu kala) mengenai hidupnyaseorang manusia di dunia. Dengan demikian maka Nabi Khidir a.s. dan bumi tempathidupnya tidak termasuk
‘
bumi
’
yang disebut dalam hadith di atas, kerana
‘
bumi
’
tempat
hidupnya tidak dikenal orang-orang Arab.3. Yang dimaksud dalam hal itu ialah generasi Rasulullah s.a.w. terpisah sangat jauh darimasa hidupnya Nabi Khidir a.s. Demikian menurut pendapat Ibn Umar, iaitu tidak akanada seorang pun yang mendengar bahawa Nabi Khidir a.s. wafat setelah usianya lewatseratus tahun. Hal itu terbukti dari wafatnya seorang bernama Abu al-Thifl Amir, satu-satunya orang yang masih hidup setelah seratus tahun sejak adanya kisah tentang NabiKhidir a.s.4. Apa yang dimaksud
‘
yang masih hidup
’
dalam hadith tersebut ialah: tidak ada seorang
pun dari kalian yang pernah melihatnya atau mengenalnya. Itu memang benar juga.
5. Ada pula yang mengatakan, bahawa yang dimaksud kalimat tersebut (yang masihhidup) ialah menurut keumuman (ghalib) yang berlaku sebagai kebiasaaan. Menurutkebiasaan amat sedikit jumlah orang yang masih hidup mencapai usia seratus tahun. Jikaada, jumlah mereka sangat sedikit dan menyimpang dari kaedah kebiasaaan; seperti yangada di kalangan orang-orang Kurdistan, orang-orang Afghanistan, orang-orang India danorang-orang dari penduduk Eropah Timur.Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnya atau dengan jasad yang baru.Dari semua pendapat tersebut, dapat disimpulkan: Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasad dan ruhnya, itu tidak terlalu jauh dari kemungkinan sebenarnya. Tegasnya, NabiKhidir a.s masih hidup; atau, ia masih hidup hanya dengan ruhnya, mengingatkekhususan sifatnya.Ruhnya lepas meninggalkan Alam Barzakh berkeliling di alam dunia dengan jasadnyayang baru (mutajassidah). Itupun tidak terlalu jauh dari kemungkinan sebenarnya.Dengan demikian maka pendapat yang menganggap Nabi Khidir a.s. masih hidup atautelah wafat, berkesimpulan sama; iaitu: Nabi Khidir a.s. masih hidup dengan jasadnyasebagai manusia, atau, hidup dengan jasad ruhi (ruhani). Jadi, soal kemungkinan bertemudengan Nabi Khidir a.s. atau melihatnya adalah benar sebenar-benarnya. Semua riwayatmengenai Nabi Khidir a.s. yang menjadi pembicaraan ahlullah (orang-orang bertaqwadan dekat dengan Allah S.W.T.) adalah kenyataan yang benar terjadi.Silakan lihat kitab
U
š
ul al
-Wu
š
ul
karya Imam al-Ustaz Muhammad Zaki Ibrahim, Jilid I,Bab: Kisah Khidir Bainas-
Š
ufiyah Wa al
-
‘
Ulama
’
. Dipetik dengan se
dikit perubahan darial-Hamid al-Husaini,
al-Bayan al-Syafi Fi Mafahimil Khilafiyah
;
Liku-liku Bid
‘
ah dan
Masalah Khilafiyah
(Singapura: Pustaka Nasional Pte Ltd, 1998, m.s. 488).Banyak sekali riwayat-riwayat tentang nabi khidr dalam kitab-kitab yang mu
’
t
abar. Adariwayat yang mengatakan bahwa Nabi khidr masih hidup dan mati ditangan Dajjal.Dajjal akan menangkap seorang pemuda beriman. Kemudian dajjal menyuruhnya untuk menyembahnya, tapi pemuda itun menolak dan tetap beriman pada Allah. Lalu Dajjalmembunuhnya dan membelah nya menjadi Dua. satu Bagian Dilempar sejauh matamemandang dan satu bagian dilempar sejauh mata memandang kesebelah lainnya.Kemudian Dajjal menghidupkan kembali pemuda itu. dajjal menyuruhnya agar berimankepadanya karena ia telah mematikannya lalu menghidupkannya. Maka pemuda itu tidak mau dan tetap beriman kepada Allah. Pemuda itu bahkan mengatakan
“
Kamu benar
-benar Dajjal!!
”
. Lalu Dajjal mewafatkannya lagi.
Ada riwayat yang mengatakan pemuda beriman ini adalah Nabi Khidr a.s.(wallahua
’
lam).
Doa Nabi al-Khidhr a.s.
Syaikh Muhammad Amin Kurdi dalam
“
TanwirulQulub
”
pada halaman 422 menulis satu faedah seperti berikut:
-Imam as-Sayuthi telah menyebut dalam
“
Luqtul Marjaan
”
daripada Sayyidina Ibnu
‘
Abbas r.`anhuma sebagai berkata:
-
“
Nabi al
-Khidhr dan Nabi Ilyas bertemu pada setiap tahun di musim haji danmereka berdua berpisah atas kalimah-kalimah ini:
“
Dengan nama Allah, sesuatu
itu menurut apa yang dikehendaki Allah, tidak ada yang mendatangkan kebaikanmelainkan Allah; Sesuatu itu menurut apa yang dikehendaki Allah, tidak ada yang menolak kejahatan melainkan Allah; Sesuatu itu menurut apa yangdikehendaki Allah, setiap keni
’
matan adalah daripada Allah; Sesuatu itu me
nurut apa yang dikehendaki Allah, tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan Allah
”
. Ibnu
‘
Abbas berkata:
“
Sesiapa yang membaca doa ini ketika pagi dan
petang sebanyak 3 kali, maka Allah akan mengamankan (yaknimenyelamatkan) dia dari tenggelam (lemas), kebakaran, kecurian, dari(kejahatan) syaitan, penguasa, ular dan kala jengking.
”
Maka sewajarnya bagi seseorang murid untuk mengamalkan doa ini, kerana ianya akanmenjadi sebab yang membawa kepada tawakkal.Doa ini juga dinukil oleh Hujjatul Islam al-Ghazali dalam
“
Ihya`
‘
Ulumiddin
”
jilid 1
halaman 374 dengan sedikit perbezaan lafaz.Tawakkal itu amatlah penting dalam kehidupan seseorang muslim. Walau bagaimanahebatnya kita, selaku hamba kita hendaklah sentiasa bertawakkal kepada Allah, sejak permulaan setiap sesuatu pekerjaan berkekalan sehingga mencapai tujuan atausebaliknya. Allah pula menyukai orang-orang yang bertawakkal sebagaimanadifirmankanNya dalam surah Ali
‘
Imraan ayat 159 yang kira
-kira bererti:
“
Bahawasanya Allah ta`ala itu kasih akan orang-orang yang bertawakkal
.
”
Manakala dalam surah ath
-Tholaaq ayat 3, Allah berfirman yang kira-kira bererti:
“
Dan sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, maka Allah itu mencukupi baginya
.
Nabi Khidhir - 4
Satu lagi posting berhubung NabiyUllah Khidhir a.s., mudah-mudahan denganmenyebut nama baginda a.s. dalam bulan yang mulia ini kita akan dapat keberkatannya.Kebetulan aku baru dapat sebuah buku karangan Allamah Syaikh Muhammad al-Jazridengan jodol
“
al-Hisnul Hasin
”
(
ÇáÍÕä
ÇáÍÕíä
) yang diterjemah oleh MaulanaMuhammad Rafeeq ibni Maulana Ahmed Hathurani dan diberi kata pengantar olehMaulana Muhammad Taqi Usmani. Kitab asalnya memang aku kenali, tetapi aku tidak pernah memiliki dan mentelaahnya secara terperinci kerana aku merasakan bahawa ianya
karangan berisikan doa dan zikir semata-mata. Rupa-rupanya tentang NabiyUllah Khidhira.s. pun ada disebut pengarangnya pada halaman 228 di mana dinyatakan bahawa padahari kewafatan Junjungan Nabi s.a.w., Nabi Khidhir a.s. telah menziarahi jenazahbaginda yang mulia serta mengucapkan kata-kata takziah dan nasihat kepada parasahabat. Untuk lebih jelas, biar aku nukilkan semula apa yang disebut dalam buku itu, dibawah subtitle
“
Condolence of Sayyidona Khidr a.s
.
“
:
-According to the Hadeeth, the day Rasoolullah (
Sallallaahu-alayhi-wasallam
) passedaway, a powerful-looking, beautiful and handsome man with a white beard came leapingacross the necks of people till he reached where the sacred body of Rasoolullah(
Sallallaahu-alayhi-wasallam
) lay. He wept bitterly and turned towards the Sahabah(RA) and said the undermentioned words. Aboo Bakr (RA) and Ali (RA) said that he wasKhidr (AS). The words are as follows:-
“
Surely, Allah alone grants patience in every misfortune and compensation for anything lost and substitute for anything destroyed. Return to Allah alone and flee towards Him only. In times of difficulty, His gaze is set on you (and He does not forsake you). Understand this because a genuinelyunfortunate and miserable person is one who is not given any compensation for his misfortune.
”
Sebagaimana yang aku jelaskan dalam posting-posting terdahulu berhubungan, isuberterusan hayat NabiyUllah Khidhir sehingga masa ini adalah masalah khilafiyyahulama. Jika ada ulama yang menafikan hayatnya sekarang, maka ada ulama lain yangmensabitkannya. Jadi tidak perlulah isu ini dijadikan punca perbalahan yang tidak berkesudahan, dan yang lebih parah lagi perbalahan yang membawa kepada kutuk-mengutuk dan keji-mengeji. Berhubung hadits mengenai ziarah dan takziah Nabi Khidhirini, insya-Allah di lain posting aku akan nukilkan kalam ulama berhubung dengannya.Allahu a
’
laam.
ã Ï Ï
í Ç
äÈí
Ç á á å
í Ç
Ç á ÎÖÑ
Ú áí å
Ç áÓ á Ç ã
Nabi Khidhir a.s. - 3
Ikhwah Fadhilatul Imam al-Ustaz Muhammad Zaki Ibrahim dalam bukunya
“
Usul al-Wushul
”
mukasurat 165
- 166 menyatakan:-
Berkata Ibnul Jawzi, Ibnu Abi Ziyad, Abul Hasan ar-Rumaani, Muhammad binIshaq dan lainnya bahawasanya Nabi al-Khidhir adalah Nabi dan Rasul.
Dan dinaqal al-Qurthubi, Abu Hayyan, al-Baghawi, Ibnu
‘
Athiyyah dan ats
-Tsa
’
labi dalam kitab
-kitab tafsir mereka bahawasanya dia Nabi sahaja, danmereka berkata bahawa inilah pegangan kebanyakan ahli ilmu dan inilahpandangan Sayyidina Ibnu
‘
Abbas dan sebahagian sahabat.
Adapun Abul Qaasim al-Qusyairi, Abu Bakar bin al-Anbaari, Abu
‘
Ali bin Abi
Musa dan jumhur ahli sufi atas pendapat bahawa dia adalah Wali iaitu seoranghamba yang sholeh, sebagaimana dinash dalam al-Quran.
Dan dinaqalkan al-Maawardi bahawa dia adalah malaikat (yang berjasad dalamrupa bentuk manusia), akan tetapi al-Hafiz bin Abi Dihyah menyerahkan sahajaperkara ini dengan katanya:
“
Kami tidak mengetahui adakah baginda malaikat
atau nabi atau hamba yang sholeh (yakni wali). Dan inilah pendapat jumhur ahlisufi.
Dan yang ashah ialah bahawasanya baginda adalah nabi, wa Allahu a
’
laam.
Nabi Khidhir 2
Kali ini aku nukil pulak tulisan Syaikh Badi`uz-ZamanSa`id an-Nursi yang diterjemah dalam bahasa omputih di bawah jodol
“
The Letters
“
,
jilid 1, mukasurat 1 - 2. Buku ini kome boleh cari kat Saba Islamic Media.
First question:- Is Khadr (peace be upon him) still alive ? If so, why do someserious scholars reject his being alive ?
Answer:-
He is still alive. But there are five degrees of life, of which Khadrhas the second. It is because of this that those scholars have doubted hisbeing alive.
…
.The second degree of life is manifested in the lives of Khadr and Elijah.
This second degree is to some certain extent free in that those who have it canbe present in different places at the same time, and their life is not bound bythe necessities that bind ordinary human life. Like us, they may eat anddrink at times but, unlike us, they do not have to. The experiences that somegodly persons who are able to discern the hidden truths have had with Khadrare enough to illuminate and prove this degree of life. Further, one of thespiritual degrees or stations which saints reach in their spiritual journeys iscalled the
’
station of Khadr
’
. A saint who has attained this degree
may meetKhadr and be directly instructed by him. Indeed, it sometimes even happensthat one who holds this station is mistaken for Khadr himself.
Begitulah, ikhwah pandangan Syaikh Badi
’
uz
-Zaman an-Nursi. Terpulanglah kepadakalian, nak terima sila, nak tolak gasak kome le, kan Syaikh an-Nursi tak maksum, sama jugak macam Syaikh Qardhawi dan Dr. Solah al-Khalidi. Tergelak den bila tengok hujahgeng Ahkam, syabas kepada THTL, alitantawi & Zain Y.S. Typical hujjah geng Ahkambila tersandat
…
. ulama tak maks
um
……
. ulama
bias
……
..
macamlah depa kat AhkamOnline maksum, tak
bias
……
.
lagi sekali gua cakap sama lu:-
Syarah Muslim - Fadhail al-Khidhir s.a.w.
Buat masa ini, malas aku nak komenpanjang terhadap tuduhan dan tohmahan budak-budak kat forum al-Ahkam especially
buat yang dikasihi THTL yang kononnya aku anti sunnah sebab anti wahhabi lalu antisalafi lalu anti sunnah. Inilah dakyah geng puak tu, mudahnya disinonimkan salafigadungan puak depa dengan kaum salafus saleh terdahulu. Muka tak malu mengakusalaf. Kalau kat Pulau Jawa, istilah Salafi digunakan untuk penyokong Ahlus Sunnah walJamaah yang bermazhab, bukan salafi gadungan macam THTL. Buat THTL komen akubuat masa ini:-TUAN HASAN TUAN LAHTUAN HASAN BOLEH BLAHJangan marah, karang cepat mampus tak sempat pulak jadi imam mujtahid.
Nabi Khidhir a.s. - 1
Ikhwah, aku terbaca dalam sebuah posting geng anak Pak Wahab yang menyatakanbahawa menurut jumhur ulama Nabi Khidhir itu sudah wafat dan hanya golonganminoriti sahaja yang berpendapat bahawa Nabi Khidhir masih hidup. Sedangkankenyataannya adalah sebaliknya kerana
jumhur ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ahmemfatwakan bahawa Nabi Khidhir a.s. masih hidup
dan hanya golongan minoritisahaja yang mengatakan baginda telah wafat. Aku nukilkan di sini tulisan Imam an-Nawawi dalam
“
Syarah Muslim
”
juzuk ke
- 15, mukasurat 135 - 136 pada
Bab minFadhail al-Khidhir s.a.w.,
beliau menyatakan:-
JUMHUR ULAMA
berpendapat bahawasanya dia (yakni Sayyidina Khidhir)
hayyun maujudun baina adzharina
(hidup dan wujud di kalangan kita, yakni dimasa kita ini) dan pendapat ini telah disepakati oleh para shufi dan ahlush sholahwal ma
’
rifah (orang
-orang ahli kebajikan dan ma
’
rifah). Cerita
-cerita merekamengenai melihat dan bertemu dengan baginda dan mengambil pengajaran sertabersoal-jawab dengan baginda, dan kehadiran baginda di tempat-tempat yangmulia dan tempat-tempat kebajikan adalah terlalu banyak daripada boleh dihitungdan terlalu masyhur daripada boleh ditutup. Dan telah berkata asy-Syaikh Abu
‘
Umar bin ash
-Sholah:
“
Dia (yakni Nabi Khidhir) hidup menurut jumhur ulama
dan orang-orang sholeh dan orang awam adalah beserta mereka dalam peganganini
”
. Dia juga berkata:
“
Bahawasanya adalah satu pandangan yang ganjil daripada
sesetengah muhadditsin pada mengingkari hal ini (yakni sebahagian ahli haditsmengingkari bahawa Nabi Khidhir masih hidup).Jadi Imam an-Nawawi dengan jelas menyatakan bahawa JUMHUR ULAMA berpegangdengan pendapat bahawa Nabi Khidhir a.s. masih hidup dan belum mati lagi. Bagaimanarupa kehidupan baginda, Allah sahaja yang Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa.Hidup atau matinya baginda sekarang bukanlah perkara besar dan tidak harus dijadikanperbalahan sesama umat. Nak percaya baginda masih hidup, tidak ada masalah keranaitulah pendapat jumhur ulama dan yang nak percaya bahawa baginda telah wafat puntidak menjadi masalah kerana sesetengah ulama dan ahli hadits berpendapat sedemikianseperti Imam al-Bukhari. Dan aku nak pesan kat sini agar sesiapa yang percaya janganpulak mudah sangat men
’
claim
’
telah
bertemu dengan Nabi Khidhir. Dalambermu
’
amalah dengan manusia aku teringat kalam hikmah as
-Sajjad Imam Ali Zainal
‘
Abidin di mana dia berpesan :
“
Anggaplah setiap orang yang engkau temui itu Nabi
Khidhir
”
. Sebenarnya hikmah kalam ini bertujuan untuk membaikkan budipekerti sertabaik mu
’
amalah dan mujammalah sesama anak Adam. Allahu
‘
alam.
*********************************************************************************************************
2. Nabi ilyas a.s.
Ketika sedang berehat datanglah malaikat kepada Nabi Ilyas A.S. Malaikat itu datanguntuk menjemput ruhnya. Mendengar berita itu, Ilyas menjadi sedih dan menangis.
“
Mengapa engkau bersedih?
”
tanya malaikat maut.
“
Tidak tahulah.
”
Jawab Ilyas.
“
Apakah engkau bersedih kerana akan meninggalkan dunia dan
takut menghadapi maut?
”
tanya malaikat.
“
Tidak. Tiada sesuatu yang aku sesali kecuali kerana aku menyesal tidak boleh lagi
berzikir kepada Allah, sementara yang masih hidup boleh terus berxikir memuji Allah,
”
jawab Ilyas.Saat itu Allah lantas menurunkan wahyu kepada malaikat agar menunda pencabutannyawa itu dan memberi kesempatan kepada Nabi Ilyas berzikir sesuai denganpermintaannya. Nabi Ilyas ingin terus hdup semata-mata kerana ingin berzikir kepadaAllah. Maka berzikirlah Nabi Ilyas sepanjang hidupnya.
“
Biarlah dia hidup di taman untuk berbisik dan mengadu serta berzikir kepada
-Ku sampaiakhir nanti.
”
Kata Allah.
********************************************************************************************************
3. Nabi
‘
idris a.s.
Diriwayatkan Nabi Idris as. telah naik ke langit pada hari Isnin. Peristiwa naiknya Nabi Idris as. ke langitini, telah dijelaskan oleh Allah SWT dalam Al-Quran.Firman Allah SWT bermaksud:
“
Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka) kisah, Idris yang tersebut di da
lam Al-Quran.Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi. Dan Kami telahmengangkatnya ke martabat yang tinggi.
”
(Maryam: 56-57)
Nama Nabi Idris as. yang sebenarnya adalah
‘
Akhnukh
’
. Sebab beliau dinamakan Idris, kerana beliau
banyak membaca, mempelajari (tadarrus) kitab Allah SWT.Setiap hari Nabi Idris menjahit qamis (baju kemeja), setiap kali beliau memasukkan jarum untuk menjahitpakaiannya, beliau mengucapkan tasbih. Jika pekerjaannya sudah selesai, kemudian pakaian itudiserahkannya kepada orang yang menempahnya dengan tanpa meminta upah. Walaupun demikian, NabiIdris masih sanggup beribadah dengan amalan yang sukar untuk digambarkan. Sehingga Malaikat Mautsangat rindu berjumpa dengan beliau.Kemudian Malaikat Maut bermohon kepada Allah SWT, agar diizinkan untuk pergi menemui Nabi Idris as.Setelah memberi salam, Malaikat pun duduk.Nabi Idris as. mempunyai kebiasaan berpuasa sepanjang masa. Apabila waktu berbuka telah tiba, makadatanglah malaikat dari Syurga membawa makanan Nabi Idris, lalu beliau menikmati makanan tersebut.Kemudian baginda beribadah sepanjang malam. Pada suatu malam Malaikat Maut datang menemuinya,sambil membawa makanan dari Syurga. Nabi Idris menikmati makanan itu. Kemudian Nabi Idris berkata
kepada Malaikat Maut:
“
Wahai tuan, marilah kita nikmati makanan ini bersama
-sama.
”
Tetapi Malaikat itu
menolaknya.Nabi Idris terus melanjutkan ibadahnya, sedangkan Malaikat Maut itu dengan setia menunggu sampai terbitmatahari. Nabi Idris merasa hairan melihat sikap Malaikat itu. Kemudian beliau berkata:
“
Wahai tuan,
mahukah tuan bersiar-siar bersama saya untuk melihat keindahan alam persekitaran? Malaikat Mautmenjawab: Baiklah Wahai Nabi Allah Idris.
”
Maka berjalanlah keduanya melihat alam persekitaran dengan berbagai jenis tumbuh-tumbuhan hidup disitu. Akhirnya ketika mereka sampai pada suatu kebun, maka Malaikat Maut berkata kepada Nabi Idris as.:
“
Wahai Idris, adakah tuan izinkan saya untuk mengambil ini untuk saya makan? Nabi Idris pun menjawab:
Subhanallah, mengapa malam tadi tuan tidak mahu memakan makanan yang halal, sedangkan sekarangtuan mahu memakan yang haram?
”
Kemudian Malaikat Maut dan Nabi Idris meneruskan perjalanan mereka. Tidak terasa oleh mereka bahawamereka telah bersiar-siar selama empat hari. Selama mereka bersahabat, Nabi Idris menemui beberapakeanehan pada diri temannya itu. Segala tindak-tanduknya berbeza dengan sifat-sifat manusia biasa.Akhirnya Nabi Idris tidak dapat menahan hasrat ingin tahunya itu.Kemudian beliau bertanya:
“
Wahai tuan, bolehkah saya tahu, siapakah tuan yang sebenarnya?
Saya adalah Malaikat Maut.
”
“
Tuankah yang bertugas mencabut semua nyawa makhluk?
”
“
Benar ya Idris.
”
“
Sedangkan tuan bersama saya selama empat hari, adakah tuan juga telah mencabut nyawa
-nyawamakhluk?
”
“
Wahai Idris, selama empat hari ini banyak sekali nyawa yang telah saya cabut. Roh makhluk
-makhluk itubagaikan hidangan di hadapanku, aku ambil mereka bagaikan seseorang sedang menyuap-nyuap makanan.
”
“
Wahai Malaikat, apakah tujuan tuan da
tang, apakah untuk ziarah atau untuk mencabut nyawaku?
”
“
Saya datang untuk menziarahimu dan Allah SWT telah mengizinkan niatku itu.
”
“
Wahai Malaikat Maut, kabulkanlah satu permintaanku kepadamu, iaitu agar tuan mencabut nyawaku,
kemudian tuan mohonkan kepada Allah agar Allah menghidupkan saya kembali, supaya aku dapatmenyembah Allah Setelah aku merasakan dahsyatnya sakaratul maut itu.
”
Malaikat Maut pun menjawab:
“
Sesungguhnya saya tidaklah mencabut nyawa seseorang pun, melainkan
hanya dengan keizinan Allah.
”
Lalu Allah SWT mewahyukan kepada Malaikat Maut, agar ia mencabut nyawa Idris as. Makadicabutnyalah nyawa Idris saat itu juga. Maka Nabi Idris pun merasakan kematian ketika itu.Di waktu Malaikat Maut melihat kematian Nabi Idris itu, maka menangislah ia. Dengan perasaan hiba dansedih ia bermohon kepada Allah supaya Allah menghidupkan kembali sahabatnya itu. Allah mengabulkanpermohonannya, dan Nabi Idris pun dihidupkan oleh Allah SWT kembali.Kemudian Malaikat Maut memeluk Nabi Idris, dan ia bertanya:
“
Wahai saudaraku, bagaimanakah tuan
merasakan kesakitan maut itu?
“
“
Bila seekor binatang dilapah kulitnya ketika ia masih hidup, maka sakitnya maut itu seribu kali lebih sakit
daripadanya.
“
Padahal
-kelembutan yang saya lakukan terhadap tuan, ketika saya mencabut nyawa tuan itu, belum pernahsaya lakukan terhadap sesiapa pun sebelum tuan.
”
“
Wahai Malaikat Maut, saya mempunyai permintaan lagi kepada tuan, iaitu saya sungguh
-sungguhberhasrat melihat Neraka, supaya saya dapat beribadah kepada Allah SWT lebih banyak lagi, setelah sayamenyaksikan dahsyatnya api neraka itu.
”
“
Wahai Idris as. saya tidak dapat pergi ke Neraka jika tanpa izin dari Allah SWT.
”
Akhirnya Allah SWT mewahyukan kepada Malaikat Maut agar ia membawa Nabi Idris ke dalam Neraka.Maka pergilah mereka berdua ke Neraka. Di Neraka itu, Nabi Idris as. dapat melihat semua yang diciptakanAllah SWT untuk menyiksa musuh-musuh-Nya. Seperti rantai-rantai yang panas, ular yang berbisa, kala,api yang membara, timah yang mendidih, pokok-pokok yang penuh berduri, air panas yang mendidih danlain-lain.Setelah merasa puas melihat keadaan Neraka itu, maka mereka pun pulang. Kemudian Nabi Idris as.berkata kepada Malaikat Maut:
“
Wahai Malaikat Maut, saya mempunyai hajat yang lain, iaitu agar tuan
dapat menolong saya membawa masuk ke dalam Syurga. Sehingga saya dapat melihat apa-apa yang telahdisediakan oleh Allah bagi kekasih-kekasih-Nya. Setelah itu saya pun dapat meningkatkan lagi ibadah sayakepada Allah SWT. Saya tidak dapat membawa tuan masuk ke dalam Syurga, tanpa perintah dari AllahSWT.
”
Jawab Malaikat Maut.
Lalu Allah SWT pun memerintahkan kepada Malaikat Maut supaya ia membawa Nabi Idris masuk kedalam Syurga.Kemudian pergilah mereka berdua, sehingga mereka sampai di pintu Syurga dan mereka berhenti di pintutersebut.Dari situ Nabi Idris dapat melihat pemandangan di dalam Syurga. Nabi Idris dapat melihat segala macamkenikmatan yang disediakan oleh Allah SWT untuk para wali-waliNya. Berupa buah-buahan, pokok-pokok yang indah dan sungai-sungai yang mengalir dan lain-lain.Kemudian Nabi Idris berkata:
“
Wahai saudaraku Malaikat Maut, saya telah merasakan pahitnya maut dan
saya telah melihat dahsyatnya api Neraka. Maka mahukah tuan memohonkan kepada Allah untukku, agarAllah mengizinkan aku memasuki Syurga untuk dapat meminum airnya, untuk menghilangkan kesakitanmati dan dahsyatnya api Neraka?
”
Maka Malaikat Maut pun bermohon kepada Allah. Kemudian Allah memberi izin kepadanya untuk memasuki Syurga dan kemudian harus keluar lagi. Nabi Idris pun masuk ke dalam Syurga, beliaumeletakkan kasutnya di bawah salah satu pohon Syurga, lalu ia keluar kembali dari Syurga. Setelah beliauberada di luar, Nabi Idris berkata kepada Malaikat Maut:
“
Wahai Malaikat Maut, aku telah meninggalkan kasutku di dal
am Syurga.Malaikat Maut pun berkata: Masuklah ke dalam Syurga, dan ambil kasut tuan.
”
Maka masuklah Nabi Idris, namun beliau tidak keluar lagi, sehingga Malaikat Maut memanggilnya:
“
Ya
Idris, keluarlah!. Tidak, wahai Malaikat Maut, kerana Allah SWT telah berfirman bermaksud:
“
Setiap yang
berjiwa akan merasakan mati.
”
(Ali-Imran: 185)
Sedangkan saya telah merasakan kematian. Dan Allah berfirman yang bermaksud:
“
Dan tidak ada seorang
pun daripadamu, melainkan mendatangi Neraka itu.
”
(Maryam: 71)
Dan saya pun telah mendatangi Neraka itu. Dan firman Allah lagi yang bermaksud:
“…
Dan mereka sekali
-kali tidak akan dikeluarkan daripadanya (Syurga).
”
(Al-Hijr: 48)
Maka Allah menurunkan wahyu kepada Malaikat Maut itu:
“
Biarkanlah dia, kerana Aku telah menetapkan
di azali, bahawa ia akan bertempat tinggal di Syurga.
”
Allah menceritakan tentang kisah Nabi Idris ini kepada Rasulullah SAW dengan firman-Nya bermaksud:
“
Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka, kisah) Idris yang tersebut di dalam Al
-Quran.Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi. Dan kami telahmengangkatnya ke martabat yang tinggi.
”
(Maryam: 56-57)
****************************************************************************************************
4. Kisah Nabi
‘
isa a
.s.
Seorang lagi Nabi Allah yang diceritakan dari kecil di dalam al-Qur
’
an ialah Isa. Baginda
diutus kepada kaum Bani Israil dengan kitab Injil yang diturunkan sebelum al-Qur
’
an.
Di dalam al-Qur
’
an, Nabi Isa disebut dengan empat panggilan iaitu
Isa
,
Isa putera
Mariam
,
putera Mariam
, dan
al-Masih
.Ibunya seorang yang sangat dimuliakan Allah. Dia memilihnya di atas semua perempuandi semua alam. Firman-Nya,
“
Dan ketika malaikat
-malaikat berkata,
‘
Wahai Mariam,
Allah memilih kamu, dan membersihkan kamu, dan Dia memilih kamu di atas semuaperempuan di semua alam
’”
(3:42).
Mariam, ibu Nabi Isa, telah menempuh satu ujian yang amat berat daripada Allah. Diadipilih untuk melahirkan seorang Nabi dengan tanpa disentuh oleh seseorang lelaki. Diaadalah seorang perempuan yang suci.
Kelahiran
Kelahiran Nabi Isa merupakan suatu mukjizat kerana dilahirkan tanpa bapa. Kisahnyadiceritakan di dalam al-Qur
’
an. Di sini, ceritanya bermula dari kunjungan malaikat
kepada Mariam atas perintah Allah. Ketika itu, malaikat menyerupai manusia dengantanpa cacat. Kemunculan malaikat membuat Mariam menjadi takut lalu berkata,
“
Aku berlindung pada Yang Pemurah daripada kamu, jika kamu bertakwa (takut kepada
Tuhan)!
’
Dia (malaikat) berkata,
‘
Aku hanyalah seorang rasul yang datang daripada
Pemeliharakamu, untuk memberi kamu seorang anak lelaki yang suci.
’”
(19:18
-19)Pada ayat yang lain, diceritakan bahawa malaikat yang datang itu telah memberi namakepada putera yang bakal dilahirkan. Nama itu diberi oleh Allah, dan dia (Isa) akanmenjadi terhormat di dunia dan akhirat sambil berkedudukan dekat dengan Tuhan.Ayatnya berbunyi:
“
Wahai Mariam, Allah menyampaikan kepada kamu berita gembira dengan satu Kata
daripada-Nya, yang namanya al-Masih, Isa putera Mariam, terhormat di dunia dan diakhirat, daripada orang-orang yang didekatkan.
”
(3:45)
Kemudian Mariam bertanya,
“
Bagaimanakah aku akan ada seorang anak lelaki sedang tiada seorang manusia pun
menyentuhku, dan bukan juga aku seorang jalang?
”
(19:20)
Malaikat menjawab,
“
Dia (Allah) berkata,
‘
Beg
itulah; Pemelihara kamu telah berkata,
‘
Itu mudah bagi
-Ku;dan supaya Kami membuat dia satu ayat (tanda) bagi manusia, dan satu pengasihandaripada Kami; ia adalah perkara yang telah ditentukan
’”
(19:21).
Maka lahirlah Isa putera Mariam lebih enam ratus tahun sebelum Nabi Muhammaddilahirkan. Allah membuat Nabi Isa dan ibunya satu ayat (tanda) bagi manusia, iaitutanda untuk menunjukkan kebesaran-Nya (23:50).
Kerasulan dan Kenabian
Isa adalah seorang Nabi dan juga seorang Rasul. Baginda dan beberapa orang rasul telahdilebihkan Allah daripada rasul-rasul lain. Ada yang Dia berkata-kata kepadanya, adayang Dia menaikkan darjat, dan bagi Isa, Dia memberi bukti-bukti yang jelas sertamengukuhkannya dengan Roh Suci. Firman-Nya:
“
Dan rasul
-rasul itu, sebahagian Kami melebihkan di atas sebahagian yang lain.Sebahagian ada yang kepadanya Allah berkata-kata, dan sebahagian Dia menaikkandarjat. Dan Kami memberikan Isa putera Mariam bukti-bukti yang jelas, dan Kamimengukuhkan dia dengan Roh Qudus (Suci).
”
(2:253)
Namun begitu, manusia dilarang oleh Allah untuk membeza-bezakan antara para rasuldan Nabi. Larangan itu berbunyi,
“
Katakanlah,
‘
Kami percaya kepada Allah, dan apa yang diturunkan kepada kami, d
anapa yang diturunkan kepada Ibrahim, dan Ismail, dan Ishak, dan Yaakub, dan puak-puak,dan apa yang diberi kepada Musa, dan Isa, dan apa yang diberi kepada Nabi-Nabidaripada Pemelihara mereka. Kami tidak membeza-bezakan seorang pun antara mereka,dan kepada-Nya kami muslim.
’”
(2:136)
Akibat membeza-bezakan Nabi atau Rasul dapat dilihat pada hari ini, iaitu Nabi Isadipercayai oleh sesetengah pihak sebagai Tuhan atau anak Tuhan, dan Nabi Muhammad,dianggap macam Tuhan, yang berhak membuat hukum agama.
Ajaran
Oleh kerana Isa seorang Nabi baginda diberi sebuah Kitab, Injil, yang mengandungipetunjuk dan cahaya untuk menjadi pegangan Bani Israil. Selain menyuruh Bani Israilmenyembah Allah dengan mentaati Injil, baginda mengesahkan kitab Taurat yangditurunkan sebelumnya. Dua firman Allah menjelaskannya di sini, berbunyi:
“
Dan Kami mengutus, menyusuli jejak
-jejak mereka, Isa putera Mariam, denganmengesahkan Taurat yang sebelumnya; dan Kami memberinya Injil, di dalamnyapetunjuk dan cahaya,
”
(5:46) dan,
“
Aku (
Isa) hanya mengatakan kepada mereka apa yang Engkau memerintahkan akudengannya:
‘
Sembahlah Allah, Pemelihara aku dan Pemelihara kamu.
’”
(5:117)
Turut disebut di dalam Injil (dan Taurat) ialah berita mengenai kedatangan seorang Nabiberbangsa Arab, atau ummiy (7:157), dan janji dikurniakan Taman atau Syurga bagiorang-orang yang berperang di jalan Allah (9:111). Janji itu juga didapati di dalam Tauratdan al-Qur
’
an.
Ketika baginda diutus, manusia sedang berselisih dalam hal agama. Maka kedatangannyaadalah juga untuk memperjelaskan apa yang diperselisihkan. Firman Allah:
“
dia (Isa) berkata,
‘
Aku datang kepada kamu dengan kebijaks
anaan, dan supaya akumemperjelaskan kepada kamu sebahagian apa yang dalamnya kamu memperselisihkan;maka kamu takutilah Allah, dan taatlah kepadaku.
’”
(43:63)
Baginda juga memberitahu tentang kedatangan seorang rasul selepas baginda, yangnamanya akan dipuji. Ayat yang mengisahkannya berbunyi:
“
Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku (Isa) rasul Allah kepada kamu, mengesahkan
Taurat yang sebelum aku, dan memberi berita gembira dengan seorang rasul yang akandatang selepas aku, namanya
ahmad
(dipuji).
”
(61:6)
Pengikut setia
Seperti Nabi atau Rasul yang lain, baginda mempunyai pengikut-pengikut yang setia dan juga yang tidak setia atau yang menentang. Pengikut-pengikutnya yang setia percayakepada Allah dan kepadanya. Mereka adalah muslim. Firman Allah:
“
Dan keti
ka Aku mewahyukan pengikut-pengikut yang setia,
‘
Percayalah kepada
-Ku,dan rasul-Ku
’
; mereka berkata,
‘
Kami percaya, dan saksilah Engkau akan kemusliman
kami.
’”
(5:111)
Pengikut-pengikut yang setia pula menjadi penolong-penolong, bukan baginya tetapi bagiAllah. Firman-Nya:
“
Berkatalah pengikut
-pengikutnya yang setia,
‘
Kami akan menjadi penolong
-penolongAllah; kami percaya kepada Allah, dan saksilah kamu akan kemusliman kami.
’”
(3:52)
Begitu juga bagi pengikut-pengikut setia Nabi-Nabi lain, termasuk Muhammad.Semuanya menjadi penolong-penolong Allah, untuk melaksana dan menyampaikanmesej-Nya. Firman Allah:
“
Wahai orang
-orang yang percaya, jadilah kamu penolong-penolong Allah, sebagaimanaIsa putera Mariam berkata kepada pengikut-pengikut yang setia,
‘
Siapa
kah yang akanmenjadi penolong-penolong aku bagi Allah?
’
Pengikut
-pengikut yang setia berkata,
‘
Kami akan menjadi penolong
-penolong Allah.
’”
(61:14)
Walau bagaimana pun, pengikut-pengikut Nabi Isa yang setia memerlukan bukti selanjutuntuk megesahkan kebenarannya dan supaya hati mereka menjadi tenteram. Untuk itumereka memohon sebuah meja hidangan dari langit. Kisahnya berbunyi begini:
“
Dan apabila pengikut
-pengikut yang setia berkata,
‘
Wahai Isa putera Mariam, bolehkah
Pemelihara kamu menurunkan kepada kami sebuah meja hidangan dari langit?
’
Dia (Isa) berkata,
‘
Kamu takutilah Allah, jika kamu orang
-orang mukmin.
’
Mereka berkata,
‘
Kami menghendaki untuk memakan daripadanya, dan hati kami
menjadi tenteram, supaya kami mengetahui bahawa kamu berkata benar kepada kami,dan supaya kami adalah antara para saksinya.
’”
(5:112
-113)Justeru itu, baginda memohon kepada Allah,
“
Ya Allah, Pemelihara kami, turunkanlah kepada kami sebuah meja hidangan dari langit,
yang akan menjadi bagi kami satu perayaan, yang pertama dan yang akhir bagi kami, dansatu ayat (tanda) daripada Engkau. Dan berilah rezeki untuk kami; Engkau yang terbaik daripada pemberi-pemberi rezeki.
”
(5:114)
Allah mengabulkan permintaannya. Lantas, meja hidangan yang turun menjadi satu lagimukjizat bagi Nabi Isa. Dan ia juga menjadi nama sebuah surah di dalam al-Qur
’
an, iaitu
surah kelima, al-Maidah.
Mukjizat
Selain daripada kelahiran yang luar biasa dan meja hidangan, Nabi Isa telah dikurniakandengan beberapa mukjizat lain. Ayat berikut menjelaskannya:
“
Ketika Allah berkata,
‘
Wahai Isa putera Mariam, ingatlah akan rahmat
-Ku ke atas kamu,dan ke atas ibu kamu, apabila Aku mengukuhkan kamu dengan Roh Qudus (Suci), untuk
berkata-kata
kepada manusia di dalam buaian dan setelah dewasa
…
.. dan apabila kamu
mencipta daripada tanah liat, dengan izin-Ku, yang seperti bentuk burung, dan kamumenghembuskan ke dalamnya, lalu jadilah ia seekor
burung
, dengan izin-Ku, dan kamumenyembuhkan
orang buta
, dan orang
sakit kusta
, dengan izin-Ku, dan kamumengeluarkan orang yang
mati
, dengan izin-Ku
’
…
.. lalu orang
-orang yang tidak percaya antara mereka berkata,
‘
Tiadalah ini, melainkan sihir yang nyata.
’”
(5:110)
Walaupun Nabi Muhammad hanya diberi satu mukjizat, manusia ditegah daripadaberkata bahawa Nabi Isa adalah lebih mulia daripada Nabi Muhammad. Kerana, sepertiyang sudah maklum, amalan membeza-beza para Nabi dan Rasul dilarang Allah.
Diangkat Ke langit
“
Apabila Allah berkata,
‘
Wahai Isa, Aku akan mematikan
kamu, dan menaikkan kamukepada-Ku, dan Aku membersihkan kamu daripada orang-orang yang tidak percaya
…
..
’”
(3:55)
“
Dan aku (Isa) seorang saksi ke atas mereka selama aku di kalangan mereka; tetapi
setelah Engkau mematikan aku, Engkau Sendiri adalah penjaga ke atas mereka; Engkausaksi atas segala sesuatu.
”
(5:117)
Akan tetapi, sebahagian daripada kaum Bani Israil mengatakan bahawa mereka telahmembunuhnya disalib. Allah mengatakan yang sebaliknya pula. Apa yang berlaku hanyasatu kesamaan sahaja. Firman-Nya:
“
ucapan mereka,
‘
Kami telah membunuh al
-Masih, Isa putera Mariam, rasul Allah.
’
Tetapi mereka tidak membunuhnya, dan tidak juga menyalibnya, tetapi hanya satukesamaan yang ditunjukkan kepada mereka. Orang-orang yang berselisih mengenainyabenar-benar dalam keraguan terhadapnya; mereka tidak ada pengetahuan mengenainya,kecuali mengikuti sangkaan; mereka tidak membunuhnya, yakinlah.
”
(4:157)
Di akhir zaman nabi
‘
isa akan turun kembali ke bumi, bukan sebagai nabi tapi sebagai
umat nabi muhammad SAW. (mengikut syariat nabi muhammad). akan berdakwahmengajak orang2 kristen untuk islam, menghancurkan sali-salib, membunuh dajjal.
Kisah 4 nabi ini dapat dilihat dalam kitab DURRATUN NASHIHIN
http://www.scribd.com/doc/7648475/4-Nabi-Yang-Masih-Hidup-Nabi-Khidr-Ilyas-Isa-Dan-Idris-as
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home